Značka Ford Trucks nedávno predstavila ťahač F-MAX L, ktorý má predĺžený rázvor a väčšie nádrže, vďakaktorým dokáže natankovať až 1 350 l paliva. Druhou významnou novinkou v jej nákladných vozidlách je úsporný režim ECO+. Obe najnovšie inovácie vo svojom teste na trase Praha – Holandsko a späť vyskúšal aj šéfredaktor magazínu Transport a Logistika CZ, Michal Štengl.
Jeho cesta merala úctyhodných 2 000 km, napriek tomu však nepotreboval tankovať, nádrže s objemom 1 350 l nevyčerpal. Na svojej ceste ale otestoval ekonomický režim ECO+, ktorý spolupracuje s prediktívnym tempomatom MAX Cruise.
Až 1 350 litrov paliva
F-MAX L má rázvor predĺžený o 150 mm na 3 650 mm. Toto konštrukčné riešenie umožnilo montáž väčších palivových nádrží, do ktorých sa zmestí spomínaných 1 350 l paliva. Je to o 300 litrov viac ako pri klasickej verzii ťahača F-MAX. Takto veľké nádrže si legislatívne vyžadujú vybavenie ADR výbavou, preto vo vnútri nájdete na prístrojovej doske bezpečnostný spínač.
Skvelý priestor pre život
Ako hodnotí vo svojom teste Michal Štengl, jednou z veľkých predností modelu F-MAX je veľká kabína. Ford Trucks ponúka iba najväčšiu a najvyššiu. Tá poteší vodiča veľkým vnútorným priestorom aj objemnými odkladacími priestormi. Okrem troch klasických nad čelným sklom má F-MAX ďalšie tri umiestnené nad horným sklopným lôžkom. Tie sa vyklápajú ako v lietadle. Do schránok pod posteľou je možné dostať sa zvnútra aj zvonku. Dostatok odkladacích miest ponúka podľa šéfredaktora magazínu Transport a Logistika CZ aj prístrojová doska a rovnako ocenil aj výborné odhlučnenie.
Nový mód ECO+
Nový ECO+ mód, ktorý je v nových vozidlách súčasťou štandardnej výbavy prináša úsporu paliva až 5 %, a to hlavne v spolupráci s prediktívnym tempomatom MAX Cruise. Ten pracuje v kombinácii s adaptívnym tempomatom. Systém je možné aktivovať priamo vo vozidle, ale aj prostredníctvom mobilnej aplikácie, keď tak chce urobiť manažér flotily alebo majiteľ firmy. Po aktivácii sa zníži výkon motora z 500 na 450 k, deaktivuje sa funkcia kickdown, obmedzovač rýchlosti sa nastaví na 85 km/h a ak motor beží na voľnobeh viac ako päť minút, vypne sa. Vo vozidlách sa nachádza aj voľnobežka Eco Roll, ktorá sa aktivuje pri jazde bez tempomatu. Keď vodič zloží nohu z plynu, do dvoch sekúnd sa rozsvieti kontrolka signalizujúca jej aktiváciu.
Ide o novú stratégiu prediktívneho tempomatu. Rýchlosť vozidla sa nastavuje na základe topografie zistenej pomocou údajov z GPS. F-MAX necháva pri jazde z kopca aj tesne pred vrcholom stúpania, za ktorým nasleduje klesanie neustále zaradenú rýchlosť a najmä pri jazde z kopca tak do motora netečie žiadne palivo a znižuje sa tým jeho spotreba. Z mierneho kopca alebo tesne pred vrcholom stúpania, kedy by sa mala udržať nastavená minimálna rýchlosť (v troch možných úrovniach +/- 3, 6 alebo 9 km/h), ide motor úspornejšie a množstvo vstrekovaného paliva je minimálne.
Ekonomických 85 km/h
ECO+ nastavuje maximálnu rýchlosť pod plynom na 85 km/h, čo je podľa testovania a výskumov z hľadiska dojazdových časov a spotreby optimálne. Maximálny výkon motora Ecotorq je 500 k, krútiaci moment 2 500 Nm dosahuje tento šesťvalec v pásme 950 až 1 350 min-1. Ako vo svojom teste ppíše Michal Štengl, v tomto režime zvládol F-MAX prudké stúpania na diaľnici A3 za Frankfurtom svižne a väčšinu kamiónov nechal v pomalom pruhu za sebou. Pri jazde z kopca pomáha dvojstupňová motorová brzda, ktorá má výkon 400 kW. Zefektívniť jazdu s ťahačom Ford Trucks F-MAX pomáha svojimi radami aj školiteľ ekonomickej jazdy v rámci Ford Trucks Driving Academy.
Prekvapivá spotreba
Českého šéfredaktora príjemne prekvapila spotreba, ktorú F-MAX dosiahol. Diaľničnú časť cesty z Plzne do holandského mesta Vaassen absolvoval so spotrebou 26,7 l/100 km pri priemernej rýchlosti 79 km/h. Prvú časť trasy z Českých Budějovíc do Plzne po ceste I/20 prešiel za 36,8 l/100 km a priemernej rýchlosti 66 km/h. Výsledná spotreba predstavovala 27,6 l/100 km pri priemernej rýchlosti 75 km/h). Ako píše Michal Štengl, predstavuje to skvelý výsledok, ktorý potvrdzuje úspornosť 12,7-litrového motora Ford Ecotorq, ktorý si Ford Truck vyrába vo vlastnej réžii. Na spiatočnej ceste do Kutnej Hory viezol iba 1,5 t nákladu po severnej trase po A1, 33, 44. Priviezol ho so spotrebou 18,6 l/100 km. Nádrže boli na konci testu plné na viac ako polovicu.
Servisná sieť sa rozširuje
Ford Trucks F-MAX má podľa českého novinára svoje kvality. Značka sa postupne etabluje a buduje servisnú sieť na Slovensku aj v zahraničí, vrátane dôležitého Nemecka, kde je v tejto chvíli 18 partnerov. Vďaka podpisu zmluvy s firmami PEMA a TIP Trailer sa bude sieť naďalej rýchlo rozvíjať.
Technické údaje: Ford Trukcs F-MAX 1850T L
Motor: R6 / vznetový (Ecotorq)
Zdvihový objem valcov: 12 740 cm3
Max. výkon: 368 kW (500 k) pri 1 400 – 1 800 min-1
Max. krútiaci moment: 2 500 Nm pri 950 – 1 350 min-1
Prevodovka: A12 (ZF Traxon)
Stály prevod zadnej nápravy: 2,31 (voliteľne 2,47)
Pohotovostná hmotnosť: 8 875 kg
Kabína (š x d): 2 551 x 2 316 mm
Rozmery (d x š x v): 6 612 x 2 540 x 3 952 mm
Rázvor: 3 750 mm
Palivová nádrž: 900 + 450 l
Nádrž na AdBlue: 78 l