Je legitímnou otázkou, o aké veľké prekvapenie vlastne ide. Vozidlá sú predstavené ako úplne nové a z vonkajšieho pohľadu tak rozhodne vyzerajú. Dokonca aj pri pohľade takpovediac „pod kapotu“ je možné bez pochybností túto pravdu konštatovať: nová verzia veľkého trinásťlitra, vlastná automatizovaná 16-stupňová prevodovka, „nová“ kabína, prepracovaný zaujímavý interiér a celý rad elektronických asistenčných systémov a elektronických služieb. Skrátka ťažké nákladné vozidlá Ford Trucks F-Line sú pripravené plniť nielen všetky najmodernejšie emisné limity, ale aj legislatívne požiadavky tzv. kyberbezpečnosti.
Zaujímavé budú vozidlá nového radu F-Line najmä v stavebnej prevádzke
Pre zákazníka to najlepšie
„Spoločnosť Ford Trucks bude aj naďalej svojim zákazníkom ponúkať výkon a technológie novej generácie, inovácie svojich produktov a služieb s víziou vytvárania hodnoty pomocou najefektívnejších dopravných riešení,“ hovorí pri uvedení nových vozidiel na verejnosti Emrah Duman, líder spoločnosti. „Náš úspech v Turecku a na všetkých ďalších medzinárodných trhoch z roka na rok rastie. Budeme aj naďalej poháňať našu značku dopredu inováciami v našom produktovom portfóliu a technológiách, ktoré ponúkame.
S novým radom F-Line, ktorý bol vyvinutý počas jedného roka v reakcii na spätnú väzbu spotrebiteľov, ponúkame inovácie, ktoré zvyšujú komfort aj výkon vozidiel. Našim zákazníkom poskytujeme pohodlnejší zážitok z jazdy s prepojenou technológiou vozidla a vylepšenými bezpečnostnými technológiami. Ford Trucks bude aj naďalej vytvárať efektivitu a ponúkať svojim zákazníkom výkon a špičkové technológie.“
Pri oficiálnom predstavení bol prezentovaný typ 4×2 so smetiarskou nadstavbou
Všetky varianty
Modelový rad ťažkých nákladných vozidiel stojí na troch základných segmentoch s typickou prevádzkou: F-Line Tractor Series (4×2, 6×4) – ťahače cestných súprav, F-Line Construction Series (6×4, 8×4) – stavebné vozidlá, F-Line Road Series (4×2, 6×2) – sólo vozidlá pre ťažkú rozvážkovú službu vrátane vozidiel komunálnych. To, čo ich na prvý pohľad odlišuje od ich predchodcov, je prepracovaná kabína. V rámci šetrenia vývojových nákladov bola samozrejme s veľkou mierou využitá vnútorná štruktúra pôvodnej kabíny, ktorú poznáme z vozidiel Cargo.
Avšak ako vonkajší dizajn, tak vypracovanie interiéru sú úplne nové. Nezameniteľné vonkajšie tvary zaisťujú nové panely, nové blatníky, úplne prepracovaná čelná časť – mriežka chladiča, predný nárazník a kompletný vzhľad a výraz. Trochu proti očakávaniu ide o kabínu širokú len 2,2 m. Aj keď sme si mysleli, že by automobilka mohla na nové vozidlá aplikovať kabínu F-Max, nestalo sa – asi by to kolidovalo s celkovou stratégiou výrobcu.
Vlajkovou loďou radu F-Line je sedlový ťahač cestných súprav 4×2 alebo 6×4
Dva objemy
Na pohon jednotlivých modelov z nového radu slúži podľa primárnej prevádzky buď 9-litrový, alebo 13-litrový radový šesťvalec Ecotorq vlastnej konštrukcie a výroby. Vozidlá tzv. cestnej série sú osadené buď motorom Ecotorq 9 l Euro VI s maximom výkonu 330 k a 1400 Nm krútiaceho momentu, či väčším motorom Ecotorq 12,7 l Euro VI s výkonom 420 k a maximom krútiaceho momentu 2150 Nm. Cestné ťahače majú výhradne trinásťliter Ecotorq 12,7 l Euro VI. Dvojnápravové varianty 4×2 využívajú motor naladený na výkonovú úroveň 450 k, trojnápravové varianty 6×4 majú motor ešte o 30 k výkonnejší (480 k). Krútiaci moment v týchto prípadoch dosahuje hodnoty 2300 či 2500 Nm. Stavebné vozidlá môžu byť špecifikované s motorom 9-litrovým s maximálnym výkonom 330 k alebo 13-litrovým s výkonom 420 k alebo 450 k.
Pochopiteľne všetko opäť v emisnej verzii Euro VI. Podobne je to s prevodovkou. Podľa určenia prevádzky môžu byť jednotlivé vozidlá vybavené buď manuálne radenou deväťstupňovou prevodovkou Eaton 9S 13209, manuálne radenou prevodovkou ZF 16S 2230 (šestnásť prevodových stupňov), alebo automatizovanou deväťstupňovou ZF 9S a šestnásťstupňovou automatizovanou prevodovkou Ecotorq 16S 2600 DD AMT alebo 16S 2600 OD. Dôležité je zdôrazniť, že automatizovaná šestnásťstupňová prevodovka Ecotorq je vlastný vývoj. Od samotného počiatku sa počítalo práve s toľkými prevodovými stupňami, aby bola zaistená jednak efektívna prevádzka a jednak 100 % plnenie emisných limitov, a to aj tých budúcich.
Podvozok stavebných vozidiel je maximálne 8×4, plnepohonné varianty nebudú
Pokročilí asistenti
Ford Trucks F-Line ponúka štandardný zážitok z jazdy vďaka pokročilým bezpečnostným prvkom. Nový rad je efektívnejší aj vďaka technológii pripojených vozidiel. S elektronickým systémom ConnecTruck, ktorý je v ponuke aj v rade F-Line, sa zákazníci môžu kedykoľvek pripojiť k svojim vozidlám prostredníctvom webového portálu alebo zo svojich mobilných telefónov. Sledovaním svojich vozidiel na mape môžu prijímať rýchle dáta o nich a záznamy o ich predchádzajúcom používaní. Systém poskytuje efektívne riešenie, ako je vzdialená diagnostika a aktualizácia softvéru, ktorá zvýši prevádzkyschopnosť vozidla na 100 % a zaistí optimálny výkon. Stav vozidiel Ford Trucks je monitorovaný na diaľku v reálnom čase. Vďaka tejto technológii Ford Trucks priebežne sleduje dáta vozidla a snaží sa zefektívniť prevádzkovú dobu zásahom prediktívnych algoritmov diaľkovej diagnostiky v predstihu.
Úplne nová prístrojová doska vyzerá veľmi moderne
Dizajn interiéru vozidiel nového radu kladie dôraz na optimálny komfort a kvalitu, zatiaľ čo dizajn exteriéru poskytuje štýlový, dynamický a nápadný vzhľad. Deväťpalcový multimediálny displej umožňuje vodičovi ovládať mnoho funkcií vozidla. Nové materiály sedadiel, nový volant a ovládacie tlačidlá zvyšujú komfort jazdy. Medzi použitými elektronickými asistenčnými systémami nájdeme predovšetkým: informačný systém mŕtveho uhla, cúvaciu kameru, systém rozpoznávania dopravných značiek, systém monitorovania tlaku v pneumatikách, signál núdzového zastavenia a prípravu pre alkoholtester. Zaisťujú tak bezpečnú jazdu na každej ceste. Asistent kolízie s detekciou chodcov, inteligentný adaptívny tempomat s funkciou Stop & Go, automatický asistent diaľkových svetiel a systém varovania pri opustení jazdného pruhu predstavujú pre vodiča bezpečnejší a príjemnejší zážitok z jazdy. Predaj radu F-Line odštartuje od februára 2025 v Turecku aj na zahraničných trhoch.
Sólo vozidlá môžu byť vybavené 9- alebo 13-litrovým motorom Ford Trucks Ecotorq
Ekologické ciele
Spoločnosť Ford Trucks sa zaviazala zaistiť, že jej produktové portfólio bude do roku 2040 pozostávať výhradne z vozidiel s lokálne nulovými emisiami. V súlade s týmto cieľom spoločnosť sleduje plán transformácie, ktorý začala s bezemisnými, prepojenými a autonómnymi technológiami v ťažkých úžitkových vozidlách pod názvom „generácia F“. Milan Olšanský – člen jury IVOTY A ITOTY, foto: autor a archív
S úzkou kabínou (2200 mm) to síce nie je na mesačné diaľkové cesty, ale svoju prácu odvedie na výbornú